Cum să (nu) câștigi 1000 de lei – concurs

Cum să (nu) câștigi 1000 de lei - concurs
Apropierea sărbătorilor de iarna este lung prilej de „vorbe” și de bucurie dar și de escrocherie. Concursurile cu vouchere de cumpărături în valoare de sute de euro, bilete de avion, telefoane mobile, laptopuri etc. toate gratis, inundă internetul cu o viteza amețitoare. Și deși în fiecare an majoritatea acestora se dovedesc a fi false, se găsesc în continuare mulți naivi care le pică în plasă.
Pe o pagină falsă (de pe o rețea de socializare) a unei companii ce activează în România, se anunță un mare, mare concurs ce are drept premiu un voucher de cumpărături în valoare de 1000 de lei (?) pentru participant și alți trei prieteni ce trebuie etichetați. La o simplă privire se vede că pagina a fost creată în urma cu 6 zile (!!!!), te direcționează către un site cu un URL dubios și care nu funcționează (conform unora ce se plângeau pe pagină că au accesat site-ul și de pe desktop și de pe mobil) iar concursul a fost postat pe pagină puțin după miezul nopții. O grămadă de semne de întrebare și totuși, în mai puțin de 12 ore, pagina falsă a adunat peste 37.000 de like-uri, peste 50.000 de distribuiri, comentarii și participanți la concurs!!! Dacă înmulțim numărul de comentarii cu 3 (câți prieteni trebuiau etichetați) ajungem la un număr de peste 150.000 de utilizatori.
Este trist când atât de mulți oameni cad în astfel de capcane, devenind astfel un fel de „susținători” ai marii comunități de țepari.

 

Ce îi mână în „luptă” pe țepari? Să o luăm pe rând:
Un număr ridicat și rapid de like-uri
Administratorii paginilor ajung la un număr de like-uri imposibil de atins prin mijloace “naturale”. După aceea le pot schimba numele pentru a promova sau vinde alte produse, pot uni aceste pagini cu altele păstrând astfel un număr semnificativ de fani, le pot „vinde”.
Ajung în posesia datelor personale
Colectează cât mai multe date despre utilizator și prietenii etichetați (nume, prenume, adresa de e-mail, adresa de domiciliu etc.). Ulterior, aceste date pot fi vândute mai departe pentru răspândirea altor campanii de acest tip, sau chiar pentru unele legitime.
Răspândire viruși
Unele campanii implică păcălirea utilizatorilor în descărcarea și instalarea de programe malware oferind atacatorului un profit rapid.
Obținere de bani
Unele concursuri îți cer să te abonezi la diferite servicii pentru care se plătește o taxă lunară. De obicei, dezabonarea ulterioară de la aceste servicii este un proces extrem de complicat.

 

Știi că tu îi ajuți să îi escrocheze și păcălească și pe alții? De fiecare data când participi la un concurs fals și comentezi sau distribui (toate promoțiile și concursurile false presupun și distribuire) nu faci decât să fii parte, să promovezi înșelătoria. Cel puțin câțiva dintre prietenii tăi își vor pune în pericol informațiile personale prin participare, pentru că au aflat de acest concurs de pe contul tău.

 

Cum poți să (nu) câștigi 1000 de lei – mic ghid de identificare a concursurilor false
Dacă este prea frumos să fie adevărat, ocolește
Hai să fim serioși – o companie, oricât ar fi de cunoscută și de puternică, niciodată nu o să ofere vouchere de cumpărături de sute de euro sau mii de lei cu nemiluita, vedetele sau producătorii de mașini nu o să dăruiască automobile în stânga și în dreapta, companiile aeriene nu o să facă cadou bilete gratis oricui dă like&share pe facebook.
Informează-te, informează-te și iar informează-te
În general concursurile și promoțiile adevărate fac parte dintr-o strategie de marketing bine pusă la punct, au un regulament clar și precis și sunt anunțate prin toate mijloacele prin care compania respectivă comunică (site, pagină de facebook, mass-media). Așa că verifică site-ul acesteia – dacă nu există informare despre concurs sau măcar o trimitere către pagina oficiala de facebook atunci nu există, este fals.
Dacă compania nu are site atunci verifică dacă există mai multe pagini de facebook ale acesteia și dacă există pune-ți un semn de întrebare – care dintre ele este cea adevărată?
În final orice companie/firmă/organizație poate fi „găsită” la un număr de telefon. Pentru siguranță sună și confirmă cu ei dacă există sau nu un concurs în desfășurare.
Analizează mesajul
Mare parte dintre concursurile false folosesc mesaje pe care dacă le studiezi cu atenție îți dai seama că ceva este în neregulă – fie au greșeli gramaticale, fie sunt neclare, fie se folosesc de date false (Exemplu sunt acele vouchere oferite la un număr de ani de la înființare. O simplă căutare pe net îți poate dezvălui că firma respectivă are în realitate o cu totul altă „vârstă”).
Folosește-ți logica
Nici o companie serioasă nu îți va cere ca, pentru a participa la un simplu concurs, să completezi un formular stufos în care să treci CNP, contul bancar și altele asemenea.

 

Cum scăpăm de paginile false?
Ar fi simplu dacă măcar jumătate dintre cei care se grăbesc să dea like&share ar da report acestor pagini sau ar informa direct compania de existența unei pagini false și a unui concurs mincinos, dacă și-ar atenționa și prietenii ca aceștia să nu cada în plasa țeparilor.

 

Ce fac în cazul în care am participat la un astfel de concurs
Dacă ai oferit date referitoare la cardul bancar atunci anunță imediat banca
Schimbă parolele conturilor pe care le-ai folosit (cont de facebook, adresa de mail . .etc)
Șterge postarea de pe conturile de social media pentru a nu se mai propaga
Anunță-ti prietenii despre existența acestei înșelătorii
Raportează pagina

 

Și dacă tot am vorbit despre concursurile false o să mă refer puțin și la celelalte concursuri care la prima vedere sunt în regulă. Știai că, în conformitate cu politicile facebook, companiile NU au voie să impună participanților să își eticheteze prietenii sau să distribuie postarea în propria cronologie sau în cronologiile prietenilor?
Extras din regulamentul facebook :
„ Administrarea unei promoții
Promoțiile pot fi administrate pe Paginile, în grupurile, în evenimentele, sau aplicațiile de pe Facebook. Cronologiile personale sau conexiunile prietenilor nu trebuie utilizate pentru administrarea promoțiilor (de exemplu, nu sunt permise mesaje precum „distribuie în cronologia ta pentru a participa”, „distribuie în cronologia prietenului tău pentru a obține participări suplimentare” și „etichetează-ți prietenii în această postare pentru a participa”).”

 

Gândește-te puțin înainte de a te arunca să participi la un concurs…poate că nu sunt toate ceea ce doresc să pară.
Fii precaut…dacă este prea frumos ca să fie adevărat atunci cel mai probabil că nu este real. Atenție – astfel de postări revin periodic în atenția publicului, tocmai pentru că ele au fost distribuite masiv.
Nu fi și tu unul dintre cei ce susțin astfel de înșelătorii.

 

Îți recomand și:

Friend request

Gica Contra sau hater-ul de serviciu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *